NY CYKEL- OG GANGBRO OVER KØBENHAVNS HAVN 

 

Udskriver: 
Realdania i samarbejde med Københavns Kommune

Endelig vinder af konkurrencen:
Buro Happold Engineering,
Wilkinson Eyre Architects, Urban Agency ApS, Speirs + Major LLP, Eadon Consulting Ltd og NIRAS.

Delt vinder af fase 1:
Buro Happold Engineering, 
Wilkinson Eyre Architects, Urban Agency ApS, Speirs + Major LLP, Eadon Consulting Ltd og NIRAS og Team COWI, COWI A/S, Dissing & Weitling og Kragh & Berglund.

Jury report in UK

 

Presseomtale af vinderprojektet:

"Københavns nye cykelbro har aner i enevælden", bragt i Bygnet den 26.6.2015
"Nu er vinderprojektet valgt til Københavns nye cykel- og gangbro ved Vester Voldgade", bragt af Realdania den 26.6.2015
"Se Københavns nye cykel- og gangbro", bragt i Bygtek den 26.6.2015
"Se Københavns nye drejebro", bragt i Ingeniøren den 26.6.2015

 

ARKITEKTKONKURRENCERDK varetager konkurrencerådgivning for denne projektkonkurrence.

Konkurrencen udskrives som en privat projektkonkurrence og handler om opførelse af en ny cykel- og gangbro over Inderhavnen i København. Broen skal placeres nord for Langebro ud for Vester Voldgade. Det samlede projekt gennemføres i et samarbejde mellem Realdania Byg A/S og Københavns Kommune. I hovedtræk forventes broen at få en samlet længde på ca. 200 meter med et eller to oplukkelige fag og en bredde på ca. 9 meter.

Københavns Inderhavn er et meget attraktivt område med et fortsat uudnyttet potentiale. Med den nye cykel- og gangbro er det ambitionen at skabe endnu en vigtig forbindelse i havnen og yderligere liv og rekreation til borgerne. Broen skal også ses som et led i ønsket om at fastholde København som verdens bedste cykelby. En direkte forbindelse fra Christianshavn til Vester Voldgade vil skabe endnu en vigtig forbindelse mellem Amager og Københavns centrum.

Den nye bro skal være oplukkelig over sejlrenden og skal forbinde kajen ved området nær Vester Voldgade med kajen nord for Langebro ved Christianhavns Vold. På dette sted, lå der tidligere en bro hvor der fra slutningen af 1600-tallet og indtil begyndelsen af 1900-tallet lå en bro, og den nye bro indskriver sig derfor naturligt i byens eksisterende struktur.

Rådgivningsopgaven skal varetages som totalrådgivning med et ingeniørfirma som totalrådgiver og øvrige firmaer som underrådgivere.

 

Prækvalifikationsannoncen kan hentes her på DK  Fristen er udløbet.

Prækvalifikationsannoncen kan hentes her på UK  Fristen er udløbet.

 

De 5 prækvalificerede teams:

1. COWI A/S, Dissing+Weitling, Kragh & Berglund
2. Arup
3. Tractabel Engineering, DFA Dietmar Feichtinger Architectes, Michel Desvigne Paysagiste
4. Buro Happold Engineering, Wilkinson Eyre Architects, Urban Agency ApS, Speirs + Major LLP, Eadon Consulting Ltd. Winner
5. EKJ rådgivende ingeniører as, Leuchsenring & Rundquist, Svenska Teknikingenjörer AB – Sting

 

Besigtigelse afholdt d. 6.11.2014